01/10/2015

Flyinge Breeders 2015


Här kommer den första "vanliga" post på svenska då några mina klasskamrater har frågat mig om jag skulle kunna blogga på någon språk de fattar. Som ni troligen inser kan jag fortfarande inte snacka/skriva som en äkta svensk men jag försöker skriva någonting ni ungefär förstår.

Idag fick jag gå upp klockan fem på morgonen och åka till stallet så att jag skulle hinna mocka mina boxar och packa lite höpåsar innan det var dags att hoppa på busset och åka till Flyinge. Några av mina (finskspråkiga) vänner kanske vet att den här var inte min första gång när jag kollade de duktiga unghästar och deras ryttare i Breeders då jag åkte dit med treorna förra året. Det kändes i alla fall lika konstigt att åka till stallet i vanliga kläder som det gjorde förr. Man börjar bli alldeles för van att alltid ha ridbyxor på sig!

Som sagt började resan med en partimme morgonkoma i bussen. Hela klassen somnade typ direkt när vi hade suttit ner och upptäkt att det går att sänka ner ryggstöd i stolarna. Det var även en tjej på våran klass som hade varit klok nog att ta en egen kudde med sig så att det blev en riktig mysresa för henne. De flesta fick använda jackor, varandras axlar och andra lika kreativa saker som kuddar men den funkade bra nog för mig att somna för en dryg halvtimme.

Så här brukar vi i SRG se ut kl 8 på morgonen.
När vi äntligen var framme gick vi direkt till toan till mässan och kollade lite läget där inne. Den första mässan vi hittade var precis vid entrén och den var inte speciellt stor men det fanns jätte massa snygga (och dyra..) grejerna där i alla fall.
   Efter den snabba besöken till den "farlig-för-din-bankkonto" -områden av Breeders gick vi och satt ner oss i läktaren för att kolla hoppningen. På morgonen var det 6-åriga hästar som hoppade i 130cm. Det var våran uppgift att observera hästarna extra noggrann då vi har en slags unghästtema i ridteori nu när vi går på trean. Vad vi alla tyckte var att de 6-åriga hoppade nästan som vuxna hästarna fast ändå lite på "grönare" sätt.
    Framförallt galoppen hos hopphästarna avslöjade att de hade inte så himla mycket kondition för banhoppning. Det kändes att de flesta hästarna visste hur man gasar men inte riktigt hur det går att bromsa / samla galoppen. Många av dem hade i alla fall jätte fin galopp och det var inte jätte många gånger någon fick en "oh shit" -distans på hindren.



Efter vi hade kollat hoppningen för ett tag gick vi på väg för att leta efter en väg till dressyrridhus. När vi gick i korridoren som går runt huvudridhuset fastnade vi till en större mässa som vi hittade på andra sidan. Där hittade jag mig en ny armbandsur då jag glömde min gammal till flygplatsen när jag åkte till Finland sist. Tycker det var en väl spenderat 200kr då jag glömmer alltid min mobil i väskan / skåpet / var som helst när jag rider eller pysslar i stallet och då kan man vara 100% säker att jag har ingen koll på hur mycket klockan är.

Jag älskar HV-Polo produkter! Och nej, jag är inte sponsorerad av dom.
Tycker bara att de har så himla fina kläder och såna här smågrejer :D.

När jag hade handlat en paket ridstrumpor (den har blivit lite standard för mig för att jag gör alltid sönder mina strumpor i några månader) gick vi äntligen till den andra ridhuset och kollade lite dressyrhästar. De var 5-åriga hästar och jäklar vad fina dom var!
     Jag blir varje gång lika imponerad när jag ser hur fint de bebishästarna i Sverige kan röra sig. Visst har jag fått lite mer kunskap om sakerna nu och alla hästar såg inte ut som magiska enhörningar som jag tyckte förra gången när jag var där. Men det betyder inte att jag skulle tacka nej om någon frågade om jag skulle kunna sitta på en sådan häst. Fast jag brukar aldrig tacka nej överhuvudtaget om någon ber mig att rida.

Efter dressyren var det dags att gå och äta lunch tillsammans. Förstås väntade jag och min klasskamrat i fel restaurang i några minuter innan vi insåg att de andra hade inte dykt upp i tid. Då gick vi på en liten äventyr när vi letade efter våran klass & elever från Kungsbackas ridgymnasium men så småningom hittade vi dom (eller tvärtom) och fick äta pasta & köttfärs på läktaren högst upp i ridhuset.
    Då det inte fanns någon slags vegetarisk mat så fick jag också äta köttfärs för jag brukar bli lite småsur i fall jag inte får protein i någon form. Okej, småsur är relativt snäll ord att beskriva den finskan som avslöjar sig när jag blir hungrig..

Helt okej att komma till reserverade bord!

Sen efter lunch satt vi kvar där uppe och kollade 5-åringar som hoppade 120. Skillnaden mellan 5- och 6-åringar syns jätte tydligt; femåringarna var mycket osäkrare med sina språng och galopp. Därför fick vi se lite fler "ojdå" och "härregud" -situationer.

Vad man tänkte mest när man kollade de 5-åriga hästar var att ryttarna måste ha otroligt bra balans att sitta kvar i sådana språng och stopp som några av hästarna gjorde. Förstås är ingen av oss perfekt och det var några som trillade av men det kändes att det var mest "hästarnas fel" då de fortfarande är väldigt gröna och ovana med tävlingarna.

Det var en mycket lärorik besök och nu känns det att jag har fått lite mer självförtroende vad det kommer att jobba med Rubin. Han är ju ändå bara fem år gammal och det var verkligen jätte bra för mig som en orutinerad unghästryttare att se lite grann hur de tävlande 5-åringarna ser ut. Jag har hört några gångar att hästarna brukar ha någon slags "trotsålder" när de fyller fem år och nu börjar jag hålla med på den ännu mer. Men jag ser inte det som en negativ sak för på sådan sätt lär man sig snabbt hur man måste göra för att få hästen att reagera som man vill.

På lördag blir det stalltjänst i skolans stall i stället av jobb hos Stefan. Förstås hade jag ingen aning att jag skulle ha stalltjänst (mvh ms. Nollkoll) och fick därför skicka medd till chefen att jag kan inte jobba på helgen. Lite pinsamt, men förhoppningsvis är det inte världens end. Tyckte bara synd om honom för han tävlar i Flyinge och då vill man helst inte ha extra stress över sakerna på hemmaplanen.
   På söndag blir det den första Pay & Jump med Grace efter skolavslutningen. Vi ska inte hoppa på den vanliga nivån utom liten och söt 90cm då hon har inte varit på gång så länge än. Rubin börjar komma tillbaka i arbete nu när han har vilat i ett bra tag. Så länge har vi bara skrittat ut i 3-4 dagarna men det har varit mycket bra för honom då han behöver bli lite självsäkrare när vi rider ute.

Själv har jag tänkt att börja gymma då det känns att jag inte får tillräckligt mycket styrketräning när jag rider och cyklar. Men innan jag skaffar mig gymkort måste jag börja fixa mig körkort. Jag har inte ens skrivit in mig än men jag jobbar på den. Det brukar bara bli lite så att de stänger kontoret i stan innan jag har ens åkt från stallet.. Tror att jag får rida lite mindre hästar någon dag och åka till stan i stället.

Men jag tror att det var allt på den här gången! Helt ärligt talat var det faktiskt jätte trevligt att skriva på svenska, får börja göra detta oftare. Om ni ens förstår vad jag skriver.

Köpte en ny kavaj idag!
Har planerat att köpa den här i minst två år..
Inser nu hur stel min pose är :D.
Skolan har köpt några nya skolhästar.
Den här heter Lotta, en jätte trevlig sto som har lite samma släkt som Grace.
Hon är stor som ett hus men otroligt snäll! 

Min vildhäst hälsar alla som orkade läsa hela texten. Heja er!


No comments:

Post a Comment