11/09/2014

Mennääks vai ei?

Tänään oli jälleen viikoittainen estetunti ja voi pojat mikä katastrofi se mun ja Kraakin osilta oli :D! Alkuverkassa Grace tuntui aika hyvältä ja opettajan kysyessä väliaikafiiliksiä vastasinkin, että tänään on hyvä päivä. Mä olin niin väärässä!

Ei me nyt mitään vakavia mokia tehty, nolla kieltoa / puomia, mut herrrajumala minkälaista oli etäisyyksien arvioiminen ja hyppyihin mukautuminen! Lähdin pari kertaa hyppyyn askelen ennen hevosta ja mulla oli selässä tosi epävarma olo, vaikka estekorkeus oli hädin tuskin 70 cm :D.

Grace sen sijaan oli.. epätasainen? En ollut ihan varma pyrkiikö se eteen vai taakse, jotenkin se tuntui normaalia "tyhmemmältä" jos näin voi sanoa. Yleensä G hoitaa ponnistuspaikan tarkistamisesta ainakin puolet itse, mutta tänään se oli jotenkin ihan avuton ja jouduin ähertämään varsinkin pohjeapujen kanssa ihan jatkuvasti. Vaikuttavia tekijöitä on taas monta, yksi suurimmista lienee aavistuksen verran kapea lainasatula.

Otetaan tästä sähellyksestä esimerkiksi tavattoman simppeli tehtävä: seitsemän askelen suoran suhteutetun ratsastaminen. Ekalla kerralla tultiin kuudella ja tokalla kahdeksalla askelella, mutta onneksi kolmas kerta toden sanoo ja silloin päästiin pomppaamaan tyylipuhtaasti :).
   Toinen tehtävä käsitti pysty-okseri-pysty-sarjan kahden askelen väleillä; mua ei varmaan ikinä oo pelottanut esteitä hypätessäni yhtä paljon, kuin tuota pikkutehtävää ratsastaessani! Homma meni kuitenkin molemmissa kierroksissa ekalla kerralla nappiin, joten siitäkin sitten selvittiin!

Kyllä, mun sarjafobiaan on olemassa varsin pätevä syy :D. Kyseinen kerta ei meinaan ollut ihan ensimmäinen..
Tunnin jälkeen ope kehui mun istuntaa ja totesi, että G:n tapasia hevosia on aika vaikea ratsastaa, jos ne päättävät siirtyä tommoseen on/off -tilaan. Ei oikein tiiä, pitäiskö siinä pyytää eteen vai taakse, kun heppa ei itekään osaa päättää, kumpaan suuntaan mennä!

Ope tykkäsi kuitenkin Gracen hyppytyylistä, nopeista etujaloista ja siitä söpöstä ilmakaaresta, jonka pikkutamma tunnollisesti tekee hypätessään :). Kanssaoppilaat kysyivät multa tunnin jälkeen, onko Grace aina "noin hullu" :D. Olin siinä sit vähän äimänä, koska mun mielestä Grace oli ollut varsin normaali, mitä nyt pari pukkia ja kaarretahmeutta saatiin aikaan. Ehkä kaakki oli sitten koulun kiltteihin hevosiin verrattuna hullu ja hurja! Mut hei, munhan lemmikki se on, joten voiko muuta odottaakaan ;)?



Ainiin, kouluvalmentaja lupaili mulle alustavasti lisää ratsastettavia hevosia koulun hepoista, koska kaikki eivät pääse/joudu päivittäin tunneille. Sanoin heti, että kaikki liikutusta tarttevat hevot voi lykätä mulle, koska oon aina noudattanut filosofiaa, jonka mukaan jokainen selässä istuttu metri on kotiin päin. Ja toisaalta, mitäpä muutakaan mä tekisin :D? Siinä missä monet mun luokkalaiset tykkäisivät istua kotona ja kattoa telkkaria, mä olisin mielelläni hevosen selässä.. Ai mikä obsessio :D?

Muutenkin se ns. "muu elämä" on vähän toissijaista, kun kaikki kaverit ovat tallilla ja meillä on ihan tajuttoman hauskaa päivästä, säästä, mielentilasta ja karsinoiden sottasuudesta riippumatta. Lukuaineidenkin kanssa on huomattavasti helpompi tulla toimeen, kun yleinen ilmapiiri luokassa on sopivasti hysteerinen (tämän tavoittelua helpottamassa mm. luokan kaksi jumppapalloa ja koulun tohveleita..).

Päästiin ajamaan mönkkärillä! Meinasin suunnilleen laskea
alleni, mä en oo koskaan ajanut muuta ku pyörää :D.
Hyvin se sit loppujen lopuks meni, vaikka jarru toimikin
vähän vaihtelevalla menestyksellä.
Tuntuu muutenkin, että tää koulu panostaa oppilaiden viihtyvyyten ihan kympillä. Joka viikko on varattu 40min yhteistä aikaa luokalle (käytän päässäni tästä nimitystä "valitustuokio"), jonka aikana kaikki pääsevät huomauttamaan erinäisistä epäkohdista koulussa. Tällä viikolla joku sanoi ruokalan olevan kylmä ja toinen kertoi yksärien tarhavesien täyttöpisteen ammottavan tyhjyyttään - siis suomeksi kerrotaan kaikenlaisista puutteista ja opettajat hoitavat asiat kuntoon. Toimii!

Valitustuokion lisäksi joka toinen viikko pääsee juttelemaan oman "mentorin" eli opon kanssa, jos jotain juteltavaa nyt ylipäätään on. En oikein hiffannut tän privavisiitin pointtia, mutta kaipa sitä jotain hyötyä on, kun sellainen on tuonne järjestetty.

Mitäs muuta.. Gracen boksin saa siivota ainakin kerran viikkoon itse (en joudukaan tekemään sitä joka päivä, kuten aiemmin luulin), sillä näiden ideologiaan selvästi kuuluu pissapatjan suosiminen. Mua ei ihan hirveästi sykähdytä se ammoniakin katku, mikä nousee päivän-pari "puhtaan" purun alla hautuneesta, märästä pläntistä. Jos toi ois semmonen traktorilla putsattava versio tallista, voisi tuomioni olla erilainen, mutta perinteinen putsaustyyli kunniaan jne, pysyy ponin kaviot kunnossa :).

Huomenna on joku ihme vapaapäivä, joten yritän muistaa ottaa kuvia tallista ja laitella niitä näkyville. Varmaan olis muidenkin kiva nähdä, millasessa ladossa täällä oikein majaillaan. Omasta kämpästä laitan kuvia, jos saan sen siivottua..

2 comments:

  1. Millä teet noita sun havainnollistavia "sarjakuvia" tosi kivoja!

    ReplyDelete